حجاب ارزنده ترین زینت زن

سوال: چرا روایت شده که ارزنده ترین زینت زن حفظ حجاب است؟

جواب: قبل از پرداختن به پاسخ، این نکته را خاطر نشان می سازم که، اسلام بدان جهت که دین جهانی و جاودانی است، در همه ی احکامش رعایت سهولت را نموده و در قرآن کریمش فرموده: که خدای تعالی نمی خواهد شما را در تنگنا قرار دهد، بلکه می خواهد از تنگناها نجات بخشد.

«یرید الله بکم الیسر و لا یرید بکم العسر» 

اسلام بدین جهت، زن را از پوشاندن صورت و دست ها معاف کرده و پوشاندن صورت و دست را بر آنان واجب نکرده است و بسیاری از فقها نیز همینطور فتوی داده اند، البته بعضی دیگر از فقها صورت و دو دست را نیز عورت و پوشاندن آن را  واجب دانسته اند.

و اما جواب سوال: ماخذ این سوال حدیثی است از رسول خدا صلی الله علیه و آله که از اصحاب خود پرسیدند: بهترین چیز برای زنان چیست؟ کسی پاسخ نداد. امیرالمومنین می فرمایند: من به خانه آمدم سوال آن جناب را برای فاطمه سلام الله علیها نقل کردم. حضرت زهرا فرمودند: چرا پاسخ ندادید که بهترین چیزها برای زن آن است که مردی او را نبیند و او مردی را نبیند.

همانطور که قبلا نیز اشاره شد، اگر مساله ی عسر و حرج زنان نبود، پوشاندن دست و صورت، واجب تر از پوشاندن سایر اعضا بود، زیرا آنچه مردان نامحرم را بیشتر به هوس می اندازد صورت است. برای اینکه آنچه یک مرد بیگانه در زن نامحرم می بیند و در زن خود آن را نمی بیند، همان جمال صورت است و گرنه در داخل خانه ی خود گیسوان، گردن و سایر زیباییهای زن را دارد.

به همین جهت اگر زنی بخواهد به هیچ مقدار در آلودگی مردان جامعه سهیم نباشد، باید روی خود را از نامحرمان بپوشاند. مخصوصا اگر در صورت خود حسن و جمالی سراغ داشته باشد و این است زینت زن و هنر او و عملی که هم در دنیا مستحق مدح و ثنا است و هم در آخرت مستحق پاداشهای اخروی می باشد.

و اما زیبایی او هنر نیست و به همین جهت زیبایی را خوشگلی نامیده اند، یعنی آب و گل او در قالبی زیبا ریخته شده که کار خداوند متعال است، نه کار خود انسان. 

زن زیبنده و دارای زینت، آن زنی است که در عین زیبایی و رعنایی خود را از دید نامحرمان بپوشاند. این است هنر یک زن، و چقدر کمند، زنان و مردانی که در زندگی خود هیچ حسابی برای زیبایی خود باز نکرده باشند و از آن ناحیه دچار غرور نگشته، نزد شوهر و فامیل شوهر و هر انسان دیگر به زبان و یا با طرز رفتار به خود نبالند و وقتی زیبایی خود را در آینه می بینند، بگویند: «الهم حسن خلقی کما احسنت خلقی»

بار الها! اخلاق مرا نیز زیبا و پسندیده کن، همانطور که خلقت مرا و آب و گل مرا زیبا کردی، که با گفتن آن، متوجه این نکته بشوند که جمال صنع خداست نه هنر صاحب جمال. بله پز ندادن به جمال، هنر صاحب جمال است.

جمال خود از نعمت های الهی است که داشتنش ایجاد وظیفه می کند و آن ادای شکر آن است. نه اینکه وسیله ای باشد برای فرار از وظیفه و باعث آن باشد که فرد زیبا، هر کار بی ادبانه و زشت را از دیگران زشت بداند ولی از خود زشت نداند.

در جامعه ی ما که سالها تحت تربیت طاغوتها بود، بسیاری از جوانان و مخصوصا زنان جوان، آن مقدار که به زیبایی ظاهری همسری که می خواهند انتخاب کنند اهمیت می دهند، به سیرت و اخلاق او اهمیت نمی دهند. 

امیدواریم روزی برسد که زن و مرد مسلمان واقعیت گرا شوند، گو اینکه زیبایی ظاهر نیز خود یک واقعیت است، اما واقعیت های مهم تر را مقدم بر این واقعیت بدانند. و اگر رسول خدا صلی الله علیه و آله در یکی از کلماتشان به مردان سفارش فرمودند: که برای نطفه های خود همسری خوب پیدا کنید. منظورشان همسری خوش سیرت بوده است، همسری که سیرت خوب و باطن پاکش را به فرزندان خود منتقل کند و در اثر عمل کردن مسلمانان به این دستور همواره و در همه نسلها، جامعه ی اسلامی را انسانهای صالح و دارای فضائل نفسانی تشکیل دهند.