عفاف و حجاب جنسیت نمی شناسد

 

رعایت عفاف و حجاب مخصوص جنس خاصی نیست و مرد و زن هر دو مأمور به رعایت آن هستند.
عصمت باروتی، معاون امور دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مصاحبه ای اختصاصی با ستاد خبری نخستین جشنواره بین المللی تولیدات رسانه ای عفاف و حجاب "نور" گفت: از دیدگاه قرآنی حجاب دارای ابعاد و شاخص های پنجگانه ی نگاه، گفتار، رفتار، قلب و بدن است که رعایت آن به مرد و زن توصیه شده است.
باروتی حجاب را مسأله ای مهم در همه ی ادیان عنوان کرد و گفت: در همه ی دین ها به عفاف و حجاب توجه شده اما همیشه افراط و تفریط هایی وجود داشته است در حالی که اسلام واضع قانون حجاب نیست بلکه آن را قانونمند و متعادل نموده تا با روحیه و سرشت انسان ها سازگار باشد.
وی حجاب را حفاظی برای آسیب های اجتماعی و روحی دانست و افزود: نوع آفرینش و ظرافت وجودی زن باعث شده تا خداوند برای حراست و حفظ او از دسترسی بیگانگان، تدبیری اندیشد که سیمای حقیقی حجاب، یعنی حضور در لباسی که به مدد آن بتوان بدون آسیب های اجتماعی و روحی به انجام وظایف دینی، اجتماعی و علمی خود پرداخت.
معاون امور دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت، امنیت اجتماعی و تعالی معنوی را از فواید و آثار رعایت حجاب بر شمرد و بیان داشت: دلایل عقلی و توصیه های دینی بسیاری درباره ی فواید عفاف و حجاب وجود دارد که امنیت اجتماعی، سلامت روحی و بهداشت جنسی و نیز استحکام بنیان خانواده از آن جمله است.
وی ادامه داد: رعایت حجاب ضمن تاًثیر بر سلامت اخلاقی جامعه و شخصیت زن به وی نقش دفاعی در برابر آسیب های فردی و اجتماعی می بخشد.
باروتی بهترین راه اشاعه ی فرهنگ عفاف و حجاب را استفاده از تبلیغات رسانه ای عنوان کرد و گفت: مساًله ی حجاب از ظرافت خاصی برخوردار است و لزوم رعایت شرعی و قانونی آن در جامعه باعث شده تا بسیاری از سازمان ها درگیر این مساًله باشند برهمین اساس با درنظر گرفتن اصول علمی و روانشناسی تبلیغ و نیز عمل کردن به دستورات دینی باید در ترویج آن بکوشیم تا به موفقیت های بیشتری نایل شویم.
وی رسانه ی تصویری را یکی از بهترین و تاًثیرگذارترین انواع رسانه برشمرد و افزود: رسانه ی تصویری با رشد سریع تکنولوژی و استفاده از جلوه های ویژه، مخاطبان بسیاری از جمله جوانان را جذب خود کرده و می توان با بهره گیری از این سلاح دوبله فرهنگ اصیل اسلامی را ترویج دهد.
باروتی گفت: استعمار غرب با درک اهمیت موضوع عفاف و حجاب سرمایه گذاری تبلیغاتی خود را درهمین بخش و برای نابودی فرهنگ و تمدن اصیل ایرانی - اسلامی معطوف نموده و تبلیغات گسترده مانع رسیدن آوای حق طلبی انقلاب و اسلام به گوش جهانیان شده است بنابراین ما نیز باید با همین سلاح علیه آنها اقدام کرده و برای گسترش فرهنگ ناب اسلامی در میان جوانان تلاش کنیم.
معاون امور دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت و درمان به اصحاب رسانه توصیه کرد با توجه به تاًثیر فیلم و سریال بر اندیشه، رفتار مخاطب و الگو برداری جوانان از این برنامه ها باید در انتخاب فیلم نامه و ساخت فیلم دقت کنید و در تولیدات خود به نحوه ی زندگی زنان و دختران مبتکر، موفق و زنان مبارز دوران انقلاب نیز بپردازند.
وی مقابله با فرهنگ اسراف و تبذیر و نیز جلوگیری از مصرف گرایی همچنین ترغیب مردم به ساده زیستی و ارائه ی الگوهای مناسب از طریق برنامه های جذاب و آموزنده از سوی رسانه را از دیگر راه های ترویج این فرهنگ برشمرد و افزود: تشکیل جلسات و میزگردهایی با شرکت زنان و جوانان آگاه پیرامون اهمیت
حجاب و زیربنای رسیدن به رشد صحیح علمی، اقتصادی و اجتماعی همچنین نمایاندن عوارض بد حجابی و بررسی اقدامات استعماری غرب در کشورهای جهان سوم برای مسخ هویت ملی می تواند در اشاعه ی عفاف و حجاب موثر باشد.
عصمت باروتی امور فرهنگی را زمانبر، پرخرج و دیربازده عنوان کرد و گفت: برای اشاعه ی فرهنگ عفاف و حجاب باید سرمایه گذاری کرد اما انتظار برگشت سرمایه های مادی و معنوی در زمان کوتاه ، انتظاری نابجاست.
وی جشنواره ی نور را شروعی برای رسیدن به یک جامعه ی به واقع اسلامی و لایق قدوم مبارک امام زمان(عج) دانست و اشاره داشت: رسانه ملی به عنوان نیرومندترین ابزار تبلیغاتی حکومت اسلامی باید بکوشد تا با همه توان خود گام نخست را محکم بردارد تا نه در راه بمانیم و نه در چاه بیفتیم.