مسأله حجاب نیازمند بازنگری است

 

عفاف و حجاب پیش از آنکه یک دستور دینی یا حکومتی باشد یک فرهنگ و هنجار والای انسانی است که برای رشد آن نیازمند بازنگری و آسیب شناسی هستیم.
محمدعلی احمدی مدیرکل صداوسیمای مرکز گلستان در مصاحبه ای اختصاصی با ستادخبری نخستین جشنواره بین المللی تولیدات رسانه ای عفاف و حجاب "نور" افزود: عفاف و حجاب به عنوان یک فرهنگ ارزشی یکی از دغدغه های مهم دست اندرکاران رسانه است.
وی گفت: برای رسیدن به جامعه ای فرهنگی که عفاف و حجاب را به عنوان یک فرهنگ انسانی بشناسد نیازمند برنامه ریزی بلند مدت هستیم و در این راه باید به آسیب شناسی رفتارهای گذشته ی رسانه درباره ی عفاف و حجاب پرداخت؛ سپس راهکارهای کلی، جامع و کارگشایی برای برنامه سازان حوزه رسانه ی دیداری و شنیداری مهیا و مشخص کرد.
احمدی تلاش های رسانه در بحث عفاف و حجاب را کافی ندانست و اشاره داشت: در بیشتر برنامه هایی که به عفاف و حجاب پرداخته شده بحث حجاب را از عفاف جدا کرده اند در حالی که حجاب به عنوان یک آموزه دینی، جزیی از کلیت برنامه عفاف در دین است بنابراین همه ی برنامه هایی که برای گسترش فرهنگ حجاب در رسانه تولید می شود باید از مقوله ی عفاف نیز تبعیت کند.
وی حرکت به سوی چشم انداز را مستلزم بازنگری در مسأله ی حجاب دانست و گفت: در زمینه ی تحقق چشم اندازها و به دلیل آنکه عفاف و حجاب در مفهوم خاص آن در جامعه ی امروزی نهادینه نشده است باید هوشیارانه با تهاجم فرهنگی غرب مقابله کرد و به مقتضیات سنی و تمایلات جوانان نیز توجه نشان داد.
احمدی بیان داشت:توجه به ظاهر و آراستگی را نمی توان با یک اقدام فوری حل نمود چرا که این موضوع ریشه ی عمیق تربیتی و پرورشی دارد و باید با پرورش شخصیت و هویت یابی جوانان در کنار تعلیم و تربیت دوران کودکی و نوجوانی فرزندان آن ها را به زیبایی شناسی درون سوق دهیم و از توجه به ظواهر باز داریم.
مدیرکل صداوسیمای مرکز گلستان تعارض در سیاست های فرهنگی کشور را سبب بسیاری از سوء استفاده ها دانست و افزود: این تعارض اقشار مختلف جامعه به ویژه نسل جوان را دچار سردرگمی کرده و راه حل آن بنا به فرموده ی مقام معظم رهبری مهندس فرهنگی کشور است که بر این اساس دستگاه های فرهنگی باید با یک سیاست تدوین شده ی اصولی حرکت کنند و به جای تفرقه به دنبال وحدت باشند.
وی یکی از دلایل از دست دادن فرصت های فرهنگ سازی را نداشتن مهندسی فرهنگی در کشور عنوان کرد و گفت: غرب به عنوان یک کلیت ایدئولوژیک، استراتژی فرهنگی تعریف شده ای دارد و در کنار آن دارای امکانات رسانه ای سخت افزاری و نرم افزاری است که با توجه به جغرافیای وسیع و سلطه ای کامل بر فن آوری و نیز تکنولوژی ارتباطات همچنین بهره گیری از سوژه ها و ایده هایی با پشتوانه ی جدی و قوی توانسته از طریق رسانه فرهنگ جهان را تحت تأثیر خود قرار دهد.
احمدی ادامه داد: از سوی دیگر دولت ایران تنها سریال فرصت فرهنگ سازی همراه با هزاران محدودیت، ترفند و فشار داخلی و خارجی داشته است که باید با پشتوانه فرهنگ غنی و ارزشمند خود به انتقال فرهنگ بپردازد و قابلیت های خوبی برای انتقال حقایق فطری داشته باشد.
مدیرکل صداوسیمای گلستان نقش رسانه را در تبیین و گسترش فرهنگ عفاف و حجاب بسیار مؤثر ارزیابی کرد و افزود: اطلاع رسانی و مجاهده وصف ناپذیر رسانه تاکنون توانسته در بسیاری از فرهنگ سازی ها در جامعه مؤثر باشد و برای ترویج عفاف و حجاب رسانه باید به سراغ حوزه های علمیه، پزشکان، متخصصان و کارشناسان برود و این فرهنگ را به باوری همگان و ملی مبدل سازد.
وی رسالت رسانه در زمینه ی عفاف و حجاب را ایجاد خودباوری در مخاطبان و نیز تغییر در فرهنگ و باورهای اجتماعی بیان کرد و گفت: تبدیل پوشش غربی به پوشش اسلامی صحیح و تبیین آثار سوء غرب گرایی یکی از مهمترین رسالت های رسانه است.
احمدی ادامه داد: صداوسیمای این مرکز با بررسی فرهنگ فولکلوریک هر منطقه سعی دارد نسبت به حفظ فرهنگ و خرده فرهنگ های موجود از جمله نمایاندن لباس بومی و محلی این منطقه وظایفی را که در این حوزه برعهده دارد به خوبی به انجام برساند.
مدیرکل صداوسیمای مرکز گلستان یکی از ابزارهای توجه و پرداختن به این امر را برگزاری جشنواره نور دانست و تصریح کرد: برگزاری این جشنواره می تواند موجب تثبیت هویت اشخاص، استقرار و تبیین یک فرهنگ در اذهان عمومی  شود، بنابراین با فهم عفاف و حجاب جوانان در حفظ ارزش ها و کرامت های انسانی تلاش خواهند کرد و ما نیز با دین باوری گامی برای رشد و توسعه خواهیم برداشت.