گسترش روزافزون حجاب در فرانسه  
با وجود محدودیتهای اعمال شده از سوی دولت پاریس، گرایش به استفاده از حجاب در فرانسه فزونی گرفته است.

     
 تازه ترین گزارشها و بررسی های رسانه های غربی حکایت از آن دارد که اعمال برخی فشارها و محدودیتهای قانونی از سوی دولتهای غربی نظیر فرانسه علیه مسلمانان نه تنها به تضعیف اسلام در این کشور منجر نشده بلکه افزایش میزان گرایش به این دین الهی و حجاب را در جامعه به همراه آورده است.

تلویزیون فارسی بی بی سی سه شنبه شب در برنامه ای با بررسی مساله پوشش زنان مسلمان در جامعه فرانسه اعتراف کرد که با وجود محدودیتهای اعمال شده از سوی دولت، گرایش به استفاده از حجاب در این کشور اروپایی فزونی گرفته است.

این شبکه خبری با اشاره به اینکه در کشورهای غیر اسلامی قوانین متفاوتی برای پوشش مسلمانان وجود دارد، افزود: در فرانسه زنان مسلمان برای داشتن حجاب محدودیت هایی دارند.
بر اساس این گزارش، درحالی که فرانسه کشوری سکولار است و به عنوان یکی از کشورهای پیشرفته و پیشرو در عرصه آزادی های فردی و دفاع از حقوق بشر شناخته می شود، اعمال محدودیتهایی از این دست پرسش بر انگیز است.
بی بی سی در این زمینه به قانونی که در سال 2004 علیه حجاب زنان مسلمان در فرانسه وضع شد و انتقادات زیادی را برانگیخت، اشاره کرد و از برنامه قانونگذاران فرانسوی برای تصویب قانون دیگری برای تشدید این وضعیت خبر داد.

بر اساس قانون منع حجاب که سال 2004 تصویب شد، استفاده از هر نوع نشانه مذهبی از جمله حجاب در مراکز آموزشی فرانسه ممنوع است اما در مورد اماکن عمومی مثل بیمارستان، مراکز تجاری و غیره باید بصورت موردی تصمیم گرفت.
بی بی سی گفت: این قانون واکنش های زیادی را در برداشت که هنوز هم به شکلی دیگر ادامه دارد.
این شبکه خبری در باره "شکل دیگر" واکنشها به قانون منع حجاب در فرانسه گفت:" ظاهر خیابان های فرانسه این موضوع را خوب حکایت می کند. بسیاری از جوانان مسلمان که با قانون جدید مدارس بزرگ شده اند بر داشتن حجاب خود اصرار بیشتری دارند و حتی برخی از آنها بتازگی تصمیم گرفته اند باحجاب شوند."

بی بی سی افزود:" بازار "ارژانتو" یک نمونه مناسب از چنین روندی است. این بازار روزهای جمعه و یکشنبه هر هفته در نزدیکی پاریس بر پا است و طرفداران بسیاری دارد. اگر پنج سال پیش به این بازار می آمدید شاید تعداد غرفه هایی که روسری و لباس های اسلامی می فروختند نهایتا دو تا بود اما حالا چندین و چند غرفه از این نوع لباس ها می فروشند و کم هم مشتری ندارند."
گزارشگر بی بی سی تصریح کرد: اکنون حجاب نوعی مد خاص خود را در کشورهای غربی یافته و دختران محجبه از احترام بالایی بین مسلمانان برخوردارند. علاوه بر اینها، تعداد افرادی که بتازگی به دین اسلام مشرف شده اند هم قابل توجه است.

بی بی سی در این زمینه با یک فرانسوی تازه مسلمان شده به نام "کارین" که نام خود را پس از گرویدن به اسلام به "امینه" تغییر داده است، گفت وگو کرد. او گفت: "من وقتی 19 ساله بودم مسلمان شدم. حجاب نداشتم و فقط نماز می خواندم اما از سال 2002 به بعد باحجاب شده ام."
وی افزود:" نیاز به حجاب را ناگهانی احساس کردم. یک روز وقتی بعد از نماز سر کار رفتم حس کردم که لخت هستم و همه می توانند زیر لباس مرا ببینند. وقتی کارم تمام شد اول از همه یک روسری مناسب خریدم و از روز بعد دیگر حجاب داشتم."

بی بی سی ادامه داد: اما بعضی ها مثل "فاکهه" چند قدم پیش تر رفته اند.
فاکهه در این باره گفت: "من قبلا مثل غربی ها لباس می پوشیدم اما هر وقت که دامن می پوشیدم همیشه یک کسی یک ایرادی می گرفت که این طوری بهتر است و آن طوری مد است. یک وقت به خود آمدم که من یک مسلمانم و باید خودم باشم و یک لباس اسلامی داشته باشم. در باره اسلام بیشتر تحقیق کردم و فهمیدم یک زن مثل یک الماس باید در صدف خود پوشیده باشد. پس تصمیم گرفتم همه بدنم را بپوشانم."
بی بی سی در ادامه گزارش خود از امینه و فاکهه خواست تا دیدگاهشان را در باره قانون ممنوعیت حجاب بگویند.

امینه گفت:" اول فکر می کردم این قانون به دخترانی که خانواده مجبورشان می کند حجاب سر کنند کمک خواهد کرد اما نتیجه این بود که آنهایی که مجبور بودند حجاب داشته باشند در خانه خود حبس شدند و کسانی که خودشان حجاب را انتخاب کرده بودند هم ناچار شدند یا از راه دور درس بخوانند یا حجاب را به اجبار در بیاورند. این دختران خیلی آزاد نیستند."

فاکهه دیگر زن مسلمان هم اظهارداشت:"ما دختران خود را به مدارس آنها نمی فرستیم چون وقتی دختران ما به سن بلوغ می رسند باید حجاب داشته باشند. بنا بر این، درس را از طریق آموزش از راه دور می خوانند."

بی بی سی خاطرنشان کرد:"همزمان با آنکه مسلمانان برای حفظ حجاب خود قدم هایی برمی دارند، به نظر می رسد از سوی دولت فرانسه هم گامهای دیگری برای گسترش محدودیتها برداشته می شود. در این زمینه، موضوع تازه ای که اخیرا بحث آن در پارلمان فرانسه داغ شده برقع و روبند است که عده ای از زنان مسلمان فرانسه با آن در جامعه تردد می کنند."

این شبکه خبری با اشاره به اینکه نیکولای سارکوزی رییس جمهوری فرانسه اخیرا در یک سخنرانی در پارلمان فرانسه بشدت از پوشیدن برقع توسط زنان در این کشور انتقاد کرد، افزود: در پی این سخنان، گروهی از نمایندگان احزاب مختلف در پارلمان فرانسه خواستار تحقیقات ویژه در این باره شدند که آیا پوشیدن برقع خصیصه سکولاریستی حکومت فرانسه را تضعیف می کند یا خیر؟
بی بی سی در این زمینه به نقل از یکی از نمایندگان هم حزبی سارکوزی گفت: پس از انقلاب فرانسه در سال 1789 میلادی بیانیه حقوق بشر صادر شد که بر اساس آن هیچکس مادامی که نظم و آرامش عمومی را رعایت می کند نباید با محدویت در امور شخصی و مذهبی روبه رو شود.
وی با این حال مدعی شد که برقع و نقاب نظم عمومی را بهم می زند چون در فرانسه و بسیاری از کشورهای اروپایی این نوع پوشش به عنوان محدودیت و حبس زنان و مخالف آزادی آنها تلقی شده و باعث انزوا و جدا کردن آنها از جامعه می شود. در نتیجه، این نوع حجاب، قابل قبول نیست.
به گزارش ایرنا، بی بی سی اعتراف کرد که چنین اظهاراتی به جای آنکه یک مساله حقوقی باشد، موضوعی سیاسی است و بحث و اختلاف نظر بر سر آن را رسانه های غربی به راه انداخته اند.
نماینده پارلمان فرانسه گفت: زنانی که برقع می پوشند دو دسته اند: یک دسته کسانی که به زور این کار را می کنند و دسته دیگر، افرادی که داوطلبانه آن را می پوشند.

وی افزود: قانون منع برقع برای کسانی که با اجبار مردان این کار را می کنند آزادی به همراه خواهد آورد اما زنانی که خود برقع را انتخاب کرده اند باید بدانند کسی که می خواهد در فرانسه زندگی کند باید قاعده بازی را بپذیرد.
امینه در واکنش به این اظهارات گفت: من امیدوارم چنین قانونی را تصویب نکنند چون مسلمانان فرانسه را می رنجانند.
وی افزود: من یک بیوه هستم و مجبورم کارهای اداری ام را خودم انجام دهم. زنان مثل من فراوان هستند حتی زنهای فرانسوی که مسلمان شده اند. به نظر من، این کار انسجام جامعه فرانسه را به هم می ریزد.
امینه خاطرنشان کرد: من در عین حال نگران تصویب این قانون نیستم چون ایمان دارم که خدا بزرگ است و حتما یک راه و چاره ای یافت خواهد شد.
فاکهه هم گفت: ممنوع کردن روبند و نقاب برای زنان، ضربه به آزادی است چون پوشش یک انتخاب شخصی است و هر کسی باید بتواند به هر صورتی که دلش می خواهد لباس بپوشد.
وی خاطرنشان کرد که روبند زنان در خیابان برای کسی مشکل ایجاد نمی کند.