حجاب چادر به تقوا نزدیکتر است 


مدیر گروه معارف اسلامی دانشکده دکتر شریعتی گفت: حجاب چادر برای بانوان به تقوا نزدیکتر است.   

به گزارش ایرنا از ستاد خبری هفدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم حجت الاسلام
والمسلمین رحیمی این مطلب را در نشست "حجاب الهی و قرآن " و در ادامه سلسه نشست های بخش دانشگاهی در هفدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم عنوان کرد.
وی با اشاره به مضامین دینی و فقهی و در پاسخ به پرسشی ، درباره حجاب افزود: همانگونه که نسبت به نماز وظیفه داریم ، نسبت به حجاب نیز همین وظیفه را داریم و هر موضوعی که دستور دین است و در قرآن نیز در باره آن تصریح شده ؛ انجامش وظیفه انسان مسلمان و ترک آن گناه است و عقوبت دارد.
وی افزود: براساس متون دینی و روایی و بر اساس آیات شریف قرآن کریم حجاب کاملی که به تقوا نزدیک تر است چادر می باشد.
رحیمی گفت: اما مثلا خانمی که شاغل است و نمی تواند در رفت و آمد با داشتن حجاب چادر عهدار نگهداری فرزند خردسالش باشد ، باید بداند که اصل پوشش کامل و عدم مشخص بودن اندام است و با وجود اینکه حجاب چادر به تقوا نزدیک تر است اما می شود از حجاب مناسبی نیز بهره برد.
این استاد دانشگاه همچنین در باره رنگ حجاب ، موضوع کراهت رنگ مشکی چادر را چندان مستند ندانست و تصریح کرد: رنگ مشکی حجاب هم به عفاف اولی تر است.
مدیر گروه کارشناسی پیوسته طراحی و دوخت دانشکده شریعتی نیز در این نشست در مورد جان کلام حجاب و توصیه های دین در خصوص حجاب به آخرین آیه سوره نور اشاره کرد و گفت: بر اساس این آیه خداوند تصریح دارد که هر آنچه در آسمان و زمین است به خدا تعلق دارد و خداوند از نیت ها و مقاصد افرا آگاه است و در روز جزا انسان ها را به حقیقت درون خود اگاه می سازد.
"خدیجه کاظمی" افزود: بر این اساس پرسش هایی که در خصوص رنگ و نوع پوشش و مواردی از این دست به نیت و خواست افراد نیز بستگی دارد.
مدیر گروه کارشناسی ناپیوسته طراحی و دوخت دانشکده شریعتی همچنین تفاوت های موجود در حجاب بانوان در اقوام و کشورهای مختلف را متاثر از عوامل سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و بومی عنوان کرد.
کاظمی به برخی تلاش های استعمار غرب برای حجاب زدایی در کشورهای دینی اشاره کرد و فعالیت افرادی چون "کمال آتاتورک" در کشور ترکیه ، "امان ا... خان" در افغانستان و "رضاخان" در ایران را مرتبط با خواست کشورهای غربی برای مبارزه با مظاهر دین عنوان کرد.
حجت الاسلام رحیمی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این پرسش که آیا تقید به حجاب سبب بروز حساسیت دو جنس نسبت به هم نمی شود ، گفت: اگر حجاب نباشد آستانه رضایتمندی جنسی در افراد بالاتر می رود و به مرور زمان این افزایش آستانه رضایتمندی جنسی موجب بروز خواست های جنسی و رفتارهای غیر اخلاقی می شود و علاوه بر مخاطرات اخلاقی توان فعالیت اجتماعی را نیز در جوامع کاهش می دهد.
این کارشناس مسایل دینی ؛ رفتارهای غیر اخلاقی و لجام گسیخته در کشورهای غربی را متاثر از نگاه آنها به عدم ضرورت حجاب عنوان کرد و همچنین تداوم و فزونی بی حجابی در جامعه را موجب ارضاء نسبی جوانان در آستانه ازدواج و بی میلی آنها به تشکیل خانواده دانست و گفت زمینه گناه از این طریق در جامعه بیشتر می شود.
در ادامه این نشست که به صورت پرسش و پاسخ ادامه یافت ، یک عضو هیات علمی دانشکده شریعتی نیز در باره ضرورت پرداختن به مدهای متناسب با روز ؛ به برخی فعالیت های انجام شده در این دانشکده در این زمینه پرداخت.
خانم دکتر"هما یکانجاة" گفت: باید تلاش کنیم که با ارایه طرح های نوین و کارآمد و با لحاظ کردن نمودهای سنتی در طراحی پوشش های نوین پاسخگوی سلایق و نیازهای جامعه امروز خود باشیم.
این عضو هیات علمی دانشگاه با تاکید بر تداوم طرح ساماندهی مد و پوشاک ، با اشاره به
ضرورت اهتمام مسوولان به این طرح خاطرنشان کرد: در طرح های انجام شده در دانشکده شریعتی تلاش ما بر این هدف استوار است که پوشش هایی طراحی و ارایه شود که یک زن ایرانی به خوبی شناخته شود و موضوع دین و سنت در کنار هم جمع شود.
دانشکده شریعتی با بیش از چهار هزار دانشجو زیر پوشش وزارت آموزش و پرورش قرار دارد و
و در رشته های طراحی پارچه و لباس ، فنی ، هنر و معماری ، علوم اداری و تربیت بدنی فعالیت دارد.
هفدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم که 25 مردادماه آغاز شده تا 23 شهریورماه ادامه دارد.